Fratia
Doriti să reactionati la acest mesaj? Creati un cont în câteva clickuri sau conectati-vă pentru a continua.

Emil Florescu-slujitor al alternativei Freinet

In jos

Emil Florescu-slujitor al alternativei Freinet Empty Emil Florescu-slujitor al alternativei Freinet

Mesaj  Admin Sam Oct 29, 2011 3:07 pm

Emil Florescu
-un învățător din perioada interbelică procupat de nou-
înv. CONSTANTIN GUȚU, Colegiul Național de Artă „ Ion Vidu“, Timișoara

Născut la 1 aprilie 1910 în comuna Răchita, jud. Timiș, termină Școala Normală din Timișoara în anul 1926. Ajuns dascăl în mai multe sate din județul Timiș, sub influența unor educatori ca: Jan Ligthart și mai ales a lui Freinet, a început să fie preocupat de ideea organizării unui mediu școlar care să se apropie și să corespundă, cât mai mult năzuințelor copilăriei și, sub impulsul necesităților și preocupărilor să poată învăța în mod natural.
Astfel cunoștințele prevăzute de programă le-a cuprins într-un plan general de activitate și studiu bazat pe:
a) Mediul – timp (anotimpuri) ;
b) Evenimente naturale ale mediului și timpului;
c) Evenimente etico- sociale;
d) Ordinea de întâietate a trebuințelor individuale și sociale, rezultantă a evoluției ancestrale.

Toate aceste derulându-se pe parcursul celor 32 săptămâni ale anului școlar.
S-au stabilit un număr de 32 de subiecte generale care constituiau preocupările generale de activitate și studiu-centre de interes pentru săptămânile respective.
Pentru limba română s-a introdus tipografia (după metoda introdusă de Freinet la începutul anului 1920). Copiii compuneau texte scurte (întâmplări petrecute acasă, versuri simple, uneori chiar și ce-au visat etc.). Dintre acestea era aleasă una.

O echipă de serviciu trecea la „regalul cu litere de plumb“ și, în timp ce autorul lucrării alese își recitea lucrarea, propoziție după propoziție se și scria pe tablă, cu corecturile necesare.
Echipa tipografilor, numită pentru acea zi, culegea textul. Apoi, după ce textul a fost imprimat, se împărțea tuturor elevilor. Pe acest text, la timpul programat în orar, se făcea gramatică, observații stilistice, citire expresivă.
Se trăgeau zilnic (conform celor scrise chiar de Emil Florescu în autobiografia sa) 100 de exemplare. Diferența de exemplare rămase se păstra pentru alcătuirea revistei lunare « FǍT-FRUMOS » (care apoi se trimitea altor școli transformându-se astfel în corespondență școlară).
Matematica se făcea, în mod practic, cu ajutorul „FIȘIERULUI MATEMATIC“, care conținea fișe din toate domeniile (în legătură cu centrul de interes) și care indicau cum se fac anumite calcule. De exemplu în săptămâna „Țesutul“ la geometrie, dacă era în plan dreptunghiul, copiii făceau croitorie. În fișier găseau eșantioane din diferite pânzeturi, stofe, cu prețurile lor. Din hârtie de ziar se croia un șorț de formă dreptunghiulară. Problema putea să fie formulată astfel : Să se calculeze suprafața șorțului și cât costă cu materialul ales din fișier? Copiii se transformau în croitori și, pe nesimțite, făceau matematică, fiindu-le necesar să calculeze costul șorțului.
Pentru istorie, în afară de colecții documentare bogate (cu tăieturi din ziare, vederi, portrete istorice etc.) s-a confecționat o „bandă istorică “, un adevărat film al timpului istoric cu trecutul omenirii, în general și al țării noastre, în special. Acest film era divizat pe secole, ani și cuprindea diferite evenimente din istoria tehnicii și științei sau a altor evenimente importante, contemporane cu cele ale țării noastre. Fâșia de bandă ce reprezenta țara noastră era divizată în trei : Muntenia, Moldova, Transilvania, prin trei culori : roșu, galben, albastru. Locul unde se împleteau fâșiile reprezenta tendința de unire, cu timpul respectiv, remarcat prin gradația de bandă (fiecare an având ½ cm).
La geografie, folosirea nenumăratelor colecții de vederi, machete, a lăzii cu nisip și având reprezentarea grafică a „țării nimănui“ i-a făcut pe copii să se familiarizeze cu citirea hărții, cu măsurarea distanțelor și cu o orientare bună pe hartă.
Organizarea clasei și a școlii era foarte modernă pentru acea vreme (dar și pentru aceste zile este destul de surprinzătoare). Din clasă au fost scoase băncile fiind înlocuite cu mese cu scăunele individuale pentru ”mișcare liberă în orice împrejurare cât și pentru o mai bună lucrare în echipă”
Școala era organizată în „comunitate școlară, elevii fiind organizați în grupe și echipe “. Fiecare elev avea un carnet de membru al comunității în care, pe lângă note, erau trecute și atelierele la care participau, serbările, excursiile, munca prestată în grădinărie, lucările personale (textele libere), cărțile împrumutate de la biblioteca școlii, „distincțiuni“ și pedepse.
Programul săptămânii stabilit cuprindea activitățile desfășurate dimineață: lecturi și comunicări informative, exerciții matematice, lectură expresivă și exerciții gramaticale, declamație, teatru și muzică, iar după amiază ocupații libere și pregătitoare. Acest program cuprindea atât echipa cât și redactorul șef al revistei : « Făt Frumos ». Toate acestea erau stabilite pe centre de interes.
Activitatea practică (în grădină, lucrările de atelier etc) era remunerată din beneficiile pe care le aducea grădina și din tombolele organizate cu ocazia diferitelor organizări artistice și culturale.
Tot în cadrul comunității și-a organizat o cantină la care serveau masa toți elevii. Fiecare elev aducea de acasă, când putea și când avea, legume, făină și cele trebuincioase. „Gospodarul cantinei“ nota în carnetul fiecărui elev ce a adus. Toți împreună stabileau meniul pentru a doua zi, așa că, cei care aveau acasă din alimentele necesare aduceau o anumită cantitate din acestea. Uneori părinții veneau să ajute la preparatul unor mâncăruri mai deosebite.
În vara anilor 1940 și 1941 a experimentat cu rezultate remarcabile un sistem de educație de includere în școală (câte o lună) a copiilor cuprinși între 3 și 7 ani. Această perioadă se încheia cu o expoziție și o serbare a tuturor elevilor.
Toate aceste lucruri fac dovada că de-a lungul timpului învățătorii au fost preocupați de nou și de optimizarea procesului de învățământ prin formarea de capacități și atitudini, de adaptarea conținutului învățării la realitatea cotidiană precum și la preocupările, interesele și aptitudinile copilului.

[img]Emil Florescu-slujitor al alternativei Freinet Copert10[/img]

[img]Emil Florescu-slujitor al alternativei Freinet Picfat10[/img]
Admin
Admin
Admin

Numarul mesajelor : 238
Puncte : 733
Reputatie : 0

https://dialog-fratia.forumgratuit.ro

Sus In jos

Sus

- Subiecte similare

 
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum